PMT voor kinderen en jongeren

Voor kinderen en jongeren is PMT een laagdrempelige manier om onderwerpen bespreekbaar te maken. Door te doen en te ervaren in beweegsituaties wordt een kind zich bewust van zijn/haar gedrag en patronen. Door dit te spiegelen en direct te experimenteren met ander gedrag, leert een kind op een speelse manier vaak belangrijke vaardigheden. Juist de afwisseling tussen het doen en de gesprekken die hieruit voortvloeien zorgt voor een prettige dynamiek. PMT kan ingezet worden bij kinderen die moeite hebben met, bijvoorbeeld:

  • Samenwerken
  • Grenzen aangeven / assertiviteit
  • Leren concentreren / luisteren
  • Beheersen van impulsen
  • Omgaan met winnen / verliezen
  • Omgaan met emoties
  • Meer zelfvertrouwen
  • Faalangst
  • Beter in je vel zitten





  • Product Image

    Voorbeeld 1:
    Sam (10 jaar) is op school vaak betrokken bij ruzies en slaat/schopt hierbij ook klasgenoten. Tijdens een wedstrijdje voetbal weet de PMT’er dit gedrag al snel uit te lokken. Wanneer de PMT’er scoort denkt Sam dat deze hem voor de gek houdt. Hij begint even later te roepen dat hij een doelpunt heeft gemaakt terwijl hij mis schiet, en roept ‘ik ben de beste’. Alles wijst erop dat hij moeilijk met verlies om kan gaan. Eigenlijk is Sam bang om te falen, zijn standaard is heel hoog en zijn zelfbeeld heel laag. Daarom kiest Sam vaak zelf de aanval, schopt kinderen en roept dingen om zichzelf te beschermen. Gedurende de PMT worden er allerlei activiteiten gedaan waarbij Sam kan ervaren wat hij wél kan. De PMT’er complimenteert hem op goed gedrag en dit zorgt voor een beter zelfvertrouwen. Om ook in schoolsituaties hiermee aan de slag te kunnen wordt na een aantal weken aan Sam gevraagd een vriendje / klasgenoot mee te nemen. Samen voetballen ze in de ruimte en de PMT’er is aanwezig om Sam eraan te helpen herinneren rustig te blijven en op het spelletje te blijven focussen.

    Voorbeeld 2:
    Kim is 9 jaar en heel erg verlegen. Ze durft nauwelijks hardop in de klas te praten en houdt zich erg op de achtergrond bij vriendinnetjes. Hieruit blijkt dat Kim het moeilijk vindt zich assertief op te stellen. Tijdens de PMT wordt er geoefend met onder andere lichaamshouding (rechtop staan, schouders naar achteren, hoofd ophoog, stevig staan), haar stemgebruik en haar persoonlijke grenzen. Het letterlijk opkomen voor haarzelf in sport- en spelsituaties zorgt naast het lerende effect ook voor plezier. Tijdens de therapie merkt Kim dat ze zelf de controle heeft, dat ze invloed heeft op situaties en dat Kim door deze ruimte in te nemen weer met meer plezier met leeftijdsgenootjes kan spelen.